Zaloguj się | Zarejestruj się
 

Galeria: Morze BałtyckieWłącz pokaz slajdów

Żaglowiec Siedow na pełnym morzu
Wyjście z portu o zachodzie słońca
Pogoria. Z wiatrem
Pogoria. Dzwon okrętowy
Pogoria. Bukszpryt zwany trąbą
Pogoria. Stawianie bandery
Morze Bałtyckie. Kontenerowiec
Pogoria w pełnej krasie
STS Pogoria. Żagle rejowe
Żagle Pogorii - sztaksle
Pogoria - wspinaczka na reje
Pogoria o zachodzie słońca
Żagle Pogorii
Pogoria - ożaglowanie rejowe
Pogoria - wszystkie sznurki od tych szmat
Rejs na Pogorii
Pogoria pod pełnymi żaglami
Największy żaglowiec szkoleniowy świata - Siedow
Zimowy rejs po Bałtyku
Bałtyk - żegluga podczas sztormu
Morze Bałtyckie - Artykuły / Felietony
Na pokładzie żaglowca Pogoria

Na pokładzie żaglowca Pogoria (felieton)

Pogoria to jeden z ostatnich polskich żaglowców, na którym kultywuje się dawne morskie tradycje świetnie sportretowane w słynnej książce Karola Olgierda Burchardta "Znaczy kapitan". Pogoria to berkantyna, żaglowiec rejowy - jeden z polskich "pogromców wiatrów", jak zwykło się nieraz nazywać takie jednostki.

 
Artykuł dodano: 2025-02-12 | Autor: Szymon Narożniak
czytaj dalej
 
Morze Bałtyckie

Morze Bałtyckie

kraina

Bałtyk to morze pełne sprzeczności. Z jednej strony często nazywany jest morzem śródziemnym północnej Europy, z drugiej zaś strony to jeden z najbardziej zanieczyszczonych akwenów na świecie. Choć chlubi się wspaniałymi plażami, jednymi z najpiękniejszych na naszym kontynencie, to niestety strefa klimatu umiarkowanego, w której jest położony raczej odstrasza od niego turystów głodnych słonecznych kąpieli i wody o temperaturze przekraczającej 20 stopni Celsjusza.

Bałtyk jest morzem stosunkowo płytkim - głębia położona najbliżej Polski (Głębia Gdańska) liczy zaledwie 118 m.  Najpłycej jest przy ujściu Wisły do Zatoki Gdańskiej, gdzie niesione przez rzekę osady tworzą niebezpieczne dla żeglugi mielizny.

Inną istotną cechą Morza Bałtyckiego jest jego niskie zasolenie - wynoszące średnio ok. 7 proc. (choć zimą w Zatoce Gdańskiej potrafi ono spaść nawet do 0,78 proc.). 

Z żeglarskiego punktu widzenia Bałtyk to dość trudny akwen. Zaliczany jest do mórz burzliwych, a jego fale są krótkie i strome. Typowa wysokość fali na Bałtyku wynosi 5 metrów, ale w czasie bardzo silnych sztormów przekracza nawet 10 metrów. Ponieważ Morze Bałtyckie zamarza tylko podczas wyjątkowo srogich zim nadaje się do żeglowania także o tej porze roku.